Shockwave therapie is een techniek binnen de fysiotherapie die gebruik maakt van schokgolven om de pijn in je lichaam te verminderen. De techniek volgt het principe van een niersteenverbrijzelaar. Een apparaat stuurt geluidsgolven via de huid naar de plaats die behandeld moet worden. Daardoor verbeteren niet alleen je lokale
pijnklachten maar ook de algemene bloeddoorstroming en stofwisseling in je lichaam.

Omdat ESTW, ofwel extracorporale shockwave therapie, eveneens de helende kracht van je eigen lichaam stimuleert, wordt deze techniek vaak gebruikt bij chronische klachten en hardnekkige aandoeningen. Met shockwave kan de fysiotherapeut de klacht op weefselniveau behandelen, waardoor de pijn afneemt. Meestal is er al na enkele sessies een verbetering van je klachten merkbaar.

Voordat er begonnen wordt met een shockwave behandeling, wordt er eerst een echografie (LINK) gemaakt van het gebied waar de patiënt de pijnlijke klacht ervaart. De echografie wordt toegepast om ten eerste te onderzoeken of er wel een indicatie voor shockwave is. Wanneer die er is dan wordt er middels de echo onderzocht wat de juiste locatie is om de shockwave toe te passen.

Een shockwave behandeling duurt gemiddeld 5 tot 10 minuten en moet gemiddeld 5 keer herhaald worden. Tussen de behandelingen zit een rustperiode van 7 tot 10 dagen.

Wat zijn de indicaties voor shockwave:

• Verkalkingen in het algemeen (in spieren, gewrichten etc.)
  • Schouderklachten, o.a. met verkalking
  • Slijmbeursontstekingen (schouder, heup)
  • Tenniselleboog (epicondylitis lateralis)
  • Golferselleboog (epicondylitis medialis)
  • Heupklachten (Bursitis throchanterica)
  • Liesblessures (tendinitis van de adductor van de lies)
  • Knieblessures (jumpersknee of runnersknee)
  • Scheenbeenklachten (shinsplints)
  • Achillespeesblessures (achillodynia)
  • Voetproblemen (Morton’s Neuroom)
  • Hielspoor en fasciïtis plantaris
  • Pijnpunt-behandeling (o.a. Trigger Point Therapie)
  • Fibromyalgie

Shockwave wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars. Mocht u meer informatie willen neem dan gerust contact met ons op.